söndag 4 januari 2009

Smaklig måltid.





































När jag berättade för mina lärare att jag skulle fira julen i Sapporo så berättade de hur avundsjuka de var på grund av all god mat jag skulle äta. Hokkaido anses ha den godaste maten troligen för att mycket av den inhemska maten odlas här. Dessutom anses krabban som kommer från norr att vara en av de godaste.








Som gäst hos Masae bjöds jag på tre stadiga mål mat per dag och mycket av det hade hon odlat själv i sin trädgård. Det var stora portioner och det var svårt att tacka nej så jag tror nog jag gick upp nåt kilo under tiden jag var där. Jag bidrog lite grann till julstämningen med ett paket pepparkakor som jag köpt på import avdelningen i ett av de större varuhusen i Tokyo. Jag ska kanske berätta att den överst bilden tog jag på en hamburger restaurang där hamburgarna gjordes framför dig för att sedan flamberas och i mitt fall, koka några minuter i en rödvinsås. Smaskens!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det ser väldigt gott ut det ni äter.
Det vore kul att få se flera matbilder eftersom den fina Japanska maten är mycket olik det vi får i Sverige.

Caro sa...

GALET va gott det där såg ut!! ;D

Unknown sa...

Ye gods! O_o
Nu rinner snålvattnet... jag som älskar asiatisk mat, jag skulle ha skippat det här inlägget! Nu sitter jag här med långt ansikte. Magen kurrar...