tisdag 6 januari 2009

Comiket 75!
















Så var det då äntligen dags, det som manga-älskare världen över ser fram emot, nämligen Comiket! Den här maffiga tillställningen som antagligen är världens största serietecknarmässa, hålls två gånger om året och den här gången var det 75:e gången. Eftersom jag var med på Comiket första gången augusti 2007 så visste jag vad som väntade och jag hade sett fram mot det här länge.





Under tre dagar, 27:e-30:e december 2008, så fylldes mässhallen med tiotusentals människor, de som var där för att sälja sina alster och de som var där för att köpa. Naturligtvis hittade även jag en hel del, bland annat ett par böcker gjorda av några kvinnor som var stora fans av Sherlock Holmes och som använde detektiven för att beskriva olika delar av Viktorianska England. Jag fick även tag på oerhört vackert illustrerade brevpapper, en doujinshi-version av mangan Yotsuba!, som enbart handlade om huvudpersonens pappa, en guide till venedig via animen "Aria", en kort guide till skotsk whiskey gjord i manga stil och en hel del annat.





Efter att i tre dagar ha trängts med tiotusentals andra människor och snabbtittat igenom nästa lika många serier så hade jag lite lätt huvudvärk men jag var ändå mycket nöjd. Tyvärr var jag så upptagen av att se mig omkring att jag glömde ta en bild på spektaklet från insidan, så ni får tyvärr nöja er med bilder på massor av folk som går till mässhallen och massor av folk som går därifrån och så får ni lita på mig när jag säger att det var värt det.

Inga kommentarer: