torsdag 1 januari 2009

Juleljus i Odori-parken.

























































































































Odori-parken är en avlång park som delar Sapporo's centrala stadsdel i nord och syd, på en karta ser det ut som ett avlångt grönt streck. Jag brukar hänga där och slappa när jag besöker stan och det brukar alltid vara nånting på gång, förra sommaren när jag var där var det till exempel ölfestival. Det var rätt trevligt som jag minns det, gå in till parken på eftermiddagen, ta en eller ett par öl och när de började stänga in vid 21.00 tiden så drog man vidare till Susukino, stans barområde.















Nu var det däremot lite kallare och vitare. Inga uteserveringar men däremot träbås, som de som brukar stå i gamla stan kring den här tiden på året, där man kunde köpa lite juldelikatesser som till exempel gluhwein, en tysk motsvarighet till glögg. Jag tog själv en kopp en av dagarna när jag stod och väntade på att solen skulle gå ner och julljusen tändas.















Det här med offentlig julbelysning är tydligen en stor grej här. I Roppongi, Shibuya och andra ställen i Tokyo så brukar de slå på stort med riktig maffig belysning. Naturligtvis hann jag inte gå dit och se det själv fast jag kunde njuta av min grannes kreativitet som ni kanske minns från tidigare inlägg. I Odori hade också sin "Christmas Illumination" som det kallas och den gick verkligen inte av för hackor, jag tror bilderna talar för sig själv.















En vit jul med massor av juleljus långt upp i norr, det var länge sen jag kände så mycket julefröjd.

Inga kommentarer: