söndag 4 januari 2009

Ett stormigt avsked.


Så var det dags att ge sig av från Sapporo och åka hem till Tokyo. Det måste ju firas av på nåt sätt, med nåt stort och maffigt, som till exempel en snöstorm. Just precis, en snöstorm. En snöstorm så kraftig att man ser knappt två meter framför sig, alla tågtrafik fastnar och all flygtrafik från Sapporo ställs in. Jag blev alltså insnöad i Sapporo och fick snällt stanna där jag var en dag till. Det gjorde inte så mycket eftersom Masae och hennes man bara tyckte det var kul att jag stannade en dag till, jag fick till och med ett erbjudande om att hänga med dem till hennes mans föräldrar för att gemensamt fira nyår. Tyvärr så hade jag redan lovat att ta hand om Motokos systers lägenhet i Tokyo medans hon och hennes man var borta ett par dar för att kampa i närheten av Fuji, annars hade jag kanske stannat ett par extra dagar.

Hur som helst, dagen efteråt åkte jag tillbaks som planerat och eftersom vi var rätt många som hade fått våra flyg inställda så behövde vi inte betala nåt extra.

I sammanfattning så kan jag säga att jag vill, nej jag ska återvända hit under sommarlovet i augusti då vi har tre veckor ledigt igen, för så pass bra trivdes jag här. Jag får helt enkelt hoppas att yenen står tillräckligt bra då för att den delen av semestern ska bli verklighet.

Inga kommentarer: