fredag 2 januari 2009

Rotemburo = utomhus bad.











Om det är nåt jag älskar med japan så är det deras bad. Först tvättar man av sig ordentligt och sen sätter man sig i skållhett vatten till hakan. När man väl kommer därifrån så är man så avslappnad att man somnar så fort man lägger sig ner. Det här brukar vara en typisk helg semester med kompisarna i japan, man spenderar helgen på ett bad och när man inte sitter i vattnet så går man runt i sin badrock, äter gott och dricker godare och myser i största allmänhet.




Vi hade först tänkt åka till ett av de mer kändare baden utanför Sapporo, men när det satte igång att snöa ordentligt så tog vi ett närmare ställe som dessutom hade fördelen att det var garanterat rökfritt.




När jag och Masaes man hade värmt upp oss ordentligt i inomhus badet så gick vi ut på bakgården för att pröva på utomhus baden. Detta är verkligen en upplevelse, att sitta nersänkt i hett vatten och med ångan omkring sig se hur snön faller omkring en. Jag ser mig omkring på de omgivande, snötäckta bergen och känner hur en snöflinga landar på nästippen och tänker: imorgon är det julafton.




Trädet som jag står bredvid på ett par av bilderna fanns alldeles utanför och är så vitt jag kan förstå ett heligt träd.

1 kommentar:

Unknown sa...

Wow det där är nånting jag länge har velat pröva själv, men hemma i Sverige finns det ju inte så många utomhus bad att välja mellan... Jaag vet att det finns ett i Stockholm, men så vitt jag minns är det svindyrt. Nåja. När jag blir rik och berömd och allt det där... ~_^

Karolina