tisdag 6 januari 2009

Ring in det nya, ring ut det gamla!





























Just det, nyårsafton blev det också. Vi började med att Ryoko, hennes man och deras två hundar kom tillbaks från kortsemestern mycket tidigt på morgonen. Jag visste om detta i förväg så jag hade lagt mig tidigt så jag kunde gå upp och plocka i ordning efter mig själv. Resten av förmiddan ägnades åt att förbereda nyårs-måltiden som vi skulle avnjuta tillsammans med Motoko och Tobbe. Mot eftermiddan/kvällen så kom de över och det var kul att se Motoko igen. Hon var smått impad av den lilla japanska som jag har lyckats lära in trots att jag själv önskar att jag kunde mer, jag kanske ska skära ner lite på själv-kritiken.







Hur som helst, vi hade en väldigt trevlig middag till vilken vi drack öl och även del japansk sprit så som sake, shochu och även umechu. Gott och framförallt starkt. Ryokos man hade en hel bok om shochu som var ungefär lika snygg som de böcker man kan hitta i sverige om whiskey. Jag blev verkligen överraskad över hur många olika märken som finns och jag blev tipsad om ett märke som heter Toppai som tydligen ska vara både billig och god.







När det sen blev midnatt så var det dags att knata ut till det lokala templet för att stå i kö till helgedomen och när man väl kom fram slängde man i en slant, klappade med händerna för att påkalla gudens uppmärksamhet samt gjorde sin nyårs-önskning om ett bra år.







Efter det gick vi till ett annat, större tempel med mer folk där man återigen fick stå i kö. Här köade man för att slå i en riktigt stor bronsklocka för att ringa in det nya året. Man kunde även hjälpa till att banka riskakor bredvid och både Tobbe och jag prövade på detta. Ni kan följa vad som hände med hjälp av bilderna rätt bra.







Efter allt det här så tog vi en taxi tillbaks och jag vaknade upp dan efteråt, rejält bakfull, för att sätta igång med att skriva på den här bloggen om vad jag gjort under jullovet. Jag kommer uppriktigt sagt inte ihåg exakt vad jag önskade för 2009 men jag hoppas att det var nånting i stil med den nyårshälsning som min favorit författare Neil Gaiman skrev på sin blogg och som får bli även min nyårshälsning till er:







"... I hope you will have a wonderful year, that you'll dream dangerously and outrageously, that you'll make something that didn't exist before you made it, that you will be loved and that you will be liked, and that you will have people to love and to like in return. And, most importantly (because I think there should be more kindness and more wisdom in the world right now), that you will, when you need to be, be wise, and that you will always be kind."

1 kommentar:

Unknown sa...

Neil Gaiman is a genius! Underbar nyårs hälsning. :)