söndag 17 maj 2009

Krogrunda i Shinjuku.

Foton eller ej så är det lika bra att skriva när jag kan så får vi se om jag kan få fram bilderna senare. När vi gick från Asakusa så fick jag reda på att Jonatan och Daniel skulle träffa en kompis som bor i Tokyo senare på kvällen och jag bestämde mig för att hänga på. Det är så att Daniel har jobbat som skribent på en av sveriges största speltidningar och för några år sen hade en japan jobbat på deras redaktion under tre år. Eftersom rätt mycket spel kommer från japan så hjälpte han till med översättningar och det var alltså honom vi skulle träffa senare. Efter att mötts upp utanför Shinjuku så gick vi till en (tydligen i gamer-kretsar) smått legendarisk krog där många som jobbar inom gaming-industrin brukar sitta och slappa. Det är en extremt liten krog men Takashi (som Daniels kompis heter) visade upp oss våningen ovanför där det fanns lite mer plats och där vi kunde avnjuta varsin öl. Det var här som jag förstod exakt hur stora spelfantaster Daniel och Jonatan är. På hyllorna längs väggarna stod massor av gamla spel som inte sa mig särskilt mycket men som gjorde dem närmast extatiska av lycka och när de sen fick höra namnen på några av dem som brukar titta in på den här puben var lyckan total.
Efter detta såg drog vi vidare och Takashi visade oss det närmast mytomspunna golden gai. Det är helt enkelt en gammal sliten gränd fullpackad med små krogar, några mycket små. Det här är ett ställe som konstnärer, författare och andra brukar hänga på och termen "sunkhak" passar perfekt. Det här inget ställe man kommer till som turist utan man måste helst känna nån som brukar hänga här. Vi hade i alla fall köpt på oss lite öl och två flaskor umeshu (plommonvin) i en butik och vi satte oss på en kinesrestaurang i nästan längst in i gränden och lät Takashi bestämma maten. Det var nånting med musslor i och det var kanongått. Vi åt, drack och pratade och vid två tiden på natten så letade vi reda på ett karaoke ställe där vi skrålade för full hals tills tågen började gå igen. En härlig natt helt enkelt och vi ska defintivt se till att hänga med Takashi igen.
Det verkar som att datorn fortfarande inte klarar av att hitta bilderna jag stoppade in i den i morse så jag får se efter om den lyckas hitta dem imorgon istället.

Inga kommentarer: