onsdag 27 maj 2009

Ett allvarligt samtal.

För ca 10 dar sen så hade vi mitt terminsprov som jag misslyckades rätt spektakulärt med, speciellt kanjin. Jag fick en chans att göra om det i helgen och det gick bättre men i måndags satte sig vår lärare ned med mig för ett samtal efter lektionen. Hon berättade att hon märkt att det går väldigt långsamt för mig, att jag har svårt att hänga med på lektionerna eftersom jag har svårt att få de nya orden att fastna och att jag hela tiden frågar vad orden och kanjin betyder. Jag har fått höra att det skulle vara lättare på fjärde nivån men nu fick jag reda på att det är ännu mer nya ord och kanji och att det tempot kommer att ökas på. Om jag inte lägger på ett kol nu så kommer jag antagligen att få gå om trean.
Jag har tänkt lite på det här. Jag är medveten om att det går långsamt för mig och att det här är en intensiv kurs där man ska lära sig mycket och snabbt. Min första reaktion var besvikelse över mig själv att jag inte kan bättre än så här men vid närmare eftertanke så kanske det är precis vad jag behöver, en chans att ta det en gång till och få in det ordentligt. Dessutom borde jag väl egentligen inte ta det här så allvarligt, jag gjorde det här mest för att se om jag kunde göra det och kanske få uppleva lite äventyr i Japan. Men jag vet också att jag har väldigt lätt anklaga mig själv för att inte vara bra nog och jag har betydligt svårare att vara snäll mot mig själv och slappna av lite. Tack och lov så har jag rätt bra kompisar här i skolan som jag har pratat en del med om det här och jag har lyckats avdramatisera det hela. Dessutom gick jag på bio igår för att tänka på annat ("Änglar och Demoner", mycket bra verklighetsflykt) så det känns betydligt bättre nu. Speciellt efter att jag idag pratade lite med en av mina lärare från andra terminen som sa att jag helt enkelt lär mig lite långsammare än andra så att gå om en termin kan nog bara vara bra.
Jag får helt enkelt göra så gott jag kan de närmaste veckorna så får det gå som det vill, ingen mening med att grubbla över det hela. Ledsen att jag inte hade nåt roligare att skriva om den här gången.

1 kommentar:

Åsa Ekström sa...

Jag vet precis hur det känns! Jag var iof ok på proven, gramatiken etc men jag kom aldrig äver barriären att faktiskt våga prata, och det var ju det jag ville egentligen, så känns som ett misslyckande. Men an får tänka de flesta på skolan är lite yngre och med lite flexiblare hjärnor... -_-;