fredag 20 mars 2009

Tokyo International Anime Fair 2009!




























































































För att kunna tänka på lite roligare saker än pengar så gick jag och några kompisar hit igår. Den här mässan var maffig! Jag har varit på Big Sight tidigare när jag har besökt Comiket men jag blev ändå överraskad av hur mycket folk som var där.













Det här helt enkelt en mässa där de stora animationsbolagen visar upp vad de har på gång för tv och bio under det kommande året och det fanns mycket att titta på. En av de tv-serier som tycks vara mest uppmärksammad just nu är den nya "Fullmetal Alchemist" som ska ha premiär snart. Informationsblad delades ut av snygga tjejer (så kallade "booth-babes) klädda i uniform. Dessa boothbabes fanns utspridda lite här och var som ni kan se på bilderna.













Flera animationsskolor passade på att göra reklam för sig själva och jag passade på att ta även en del av deras kataloger. Det blev rätt mycket foldrar och informationsblad.













Ett av de mer intressanta ställena på mässan var en sektion där de på en stor karta över japan visade var det finns olika manga och anime-museer. I vissa fall är dessa tillägnade en särskild tecknare som har blivit stadens stolthet, men ibland så handlar det om manga och anime i största allmänhet.













I den del av Tokyo som jag bor så har de tydligen flera produktionsbolag förlagda och bara en tågstation härifrån så har de dessutom ett anime-museum, jag får titta förbi där när jag har tid.













Det fanns även en del av mässan där oberoende animatörer visade upp sina verk och en del var riktigt imponerande bland annat en tjej som tyvärr håller på att utbilda sig till nåt helt annat. Verkligen synd för jag gillade verkligen hennes verk.













Det fanns som sagt en hel del intressant och roligt att se här men jag fastnade framförallt för en titel, långfilmen "Summer Wars". Jag älskade trailern till den här filmen men jag förstod inte mycket om vad den handlade om, jag kände bara att den här måste jag se.













Så efter en hel dag där återvände jag hem, trött och lite yr efter allt man har fått se. Tyvärr så har vi kanji-prov på tisdag och grammatikprov på onsdag så resten av helgen får jag ägna åt att plugga.

Inga kommentarer: