lördag 14 mars 2009

SOBA!










































































































Anledningen till att jag inte orkade festa hela natten var att jag skrivit upp mig på en av skolans aktiviteter, nämligen att lära mig göra sobanudlar. Vi var några elever som träffades vid Shinjuku stationen tillsammans med en lärare och sen gav vi oss av. Väl på plats så visade oss vår handledare hur det skulle gå till, från det att han blandade mjölet med vatten, knådade, kavlade, vek till den och slutligen skar upp den i prydliga strimlor. Ni kan följa processen rätt bra på den serie bilder jag tog och som ni ser så prövade även jag på att göra soba. Det hela avslutades med att nudlarna fick ett snabbt uppkok, ca 30 sekunder, och sen var de färdiga att äta. De serverades med en kopp med doppsås och det var riktigt gott så det här äter jag gärna igen. Eftersom jag hade planer direkt efteråt så gjordes mina nudlar i ordning först så de andra fick se på medans jag lät mig väl smaka. Sen var det bara att rusa iväg till nästa punkt på schemat.

Inga kommentarer: