söndag 29 mars 2009

HANAMIII!!




I lördags så hade en kille i skolan arrangerat en hanami i en liten park i norra delen av stan. Det var vackert väder, en aning kyligt men man kände ändå att våren långsamt är på gång. Det förekom mängder av öl och en hel del snacks, själv hade jag köpt med mig en tetrapack av min favoritsake. Som traditionen bjöd så drack jag mig sedan full som ett päron. Det gjorde alla på plats, det var fullt av druckna, glada japaner och vi enstaka utlänningar.


Vi fick även besök av ett sällskap unga, nyfikna japaner som satte sig ned och pratade med oss. Trots att mitt ordförråd verkligen inte är det bästa så lyckades jag ändå, styrkt av alkoholen, att göra mig förstådd. Det hjälpte lite att en svensk kille i en av de andra klasserna, Ed, satte sig ned och tecknade små porträtt av våra tre nyfunna vänner, en förstklassig isbrytare.


När det sedan började dra sig mot kvällen så fick jag ett samtal från Kyle, han hade lyckats fixa biljetter till Japan-premiären av filmen "Watchmen" och det tänkte jag inte stå över. Eftersom det har skrivit väldiga mängder om den här filmen på nätet redan så nöjer jag mig med att säga att jag tyckte om den. Japp, trots en hel del öl och sake så lyckades jag hålla mig vaken filmen igenom och även komma ihåg den efteråt.


Sen var det bara att åka hem, sova och sen ta hand om bakfyllan dan efteråt. Återigen spenderade jag mer pengar än jag borde men det är svårt att låta bli när det är vårfirande. Det sker bara en gång om året här och vi firar det inte på samma roliga sätt hemma i sverige.

Inga kommentarer: