måndag 3 november 2008

Kulturhelg och en del annat.





























Det var några dar sen jag skrev nåt men det är ju så, har man en del att göra så har man inte tid eller ork att skriva så det skjuts framåt.







Hur som helst, i fredags firad jag halloween med att gå ut och dricka koreansk buff'e med några koreanska elever. Det var riktigt gott, jag önskar bara att jag hade kunnat mer japanska så jag hade förstått vad folk snackade om. Jag hade i alla fall turen att min bordsgranne kunde engelska så jag slapp att sitta stum. De få gånger jag kunde använda några japanska ord fick jag i alla fall en rejäl kick av, det här kanske kan fungera. Senare under kvällen dök det upp en svensk elev och när jag pratade med honom visade det sig att han kände min kompis Motoko i sverige och till och med hade bott i samma lägenhet som jag ska börja hyra om 2 veckor. Jag är vid det här laget starkt troende på slumpens makt.







På lördagen passade jag på att göra en liten utflykt. På stället jag bor på nu har de ett helt ställ med turistinfo och de hade en folder om en plats som heter Mt. Takao. Det här är ett berg som ligger ca. 4 mil från Tokyo och är omkring 600 meter högt. Det tog en halvtimme med tåg och var visserligen lite av en turistfälla med souvenir och matstånd lite överallt och hundratals andra besökare förutom mig själv, men med den utsikten så brydde jag mig inte. Solen sken och det var fortfarande grönt överallt men det kändes ändå att det börjar bli lite svalare och att hösten är på väg.







Vid en av rastplatserna kunde man köpa lite sake att dricka och en äldre man som visade sig vara ägaren till det lokala bryggeriet, tyckte det var så kul att en utlänning var nyfiken på hans sake så jag fick betala hälften av priset. I detta ingick en fyrkantig träask som man dricker ur och som kalla masu (stavas med katakana). Sen stod han och jag gick och diskuterade alkohol ett tag innan jag kände att det var dags att börja röra på sig. Han hette förresten Kamiyama och eftersom Kami betyder gud och Yama berg så är det ett rätt mäktigt namn.







Eftersom jag tog mig uppför berget med hjälp av en lift så åkte jag nedför på samma sätt och jag har redan bestämt mig för att komma tillbaka för att försöka få bilder på löven när de verkligen är knallröda.







På söndagen besökte jag Asakusas tempelområde och trängdes med horder av folk. Jag har varit där tidigare och sett det mesta men det är intressant ställe att vara på. Eftersom måndagen var officiell helgdag var det extra livat med lite extra tillställningar som till exempel en teaterföreställning i ett hörn och massor av uteserveringar så man kunde äta sig proppmätt. Återigen sken solen även då och det var varmt och skönt ute.







Jag måste nog tyvärr bryta här för jag är rätt trött och jag måste dessutom göra mina läxor.

1 kommentar:

Nadja sa...

Hej Nicke. Nu har jag skaffat ett google konto så att jag ska kunna lämna komentarer på din blog och kunna ha någon kontakt med dig. Det är skönt att höra och se att du har det bra och ser frisk och kry ut. Och att Japan är snällt mot dig så jag inte behöver komma över och smiska det ;) stor kram och jag saknar dig. Nadja