tisdag 25 november 2008

All hail the almighty Riskokare!




Ja, då är man återigen tillbaks till vardagen med skola, studier och den fritid som man kanske har över så här på vardagarna. Därför tänkte jag ta upp en sak som har blivit en stor av mitt liv sen den införskaffades, nämligen min riskokare. Just det, den här prylen var en av de första saker som jag införskaffade på inrådan av de som har varit här längre än jag. Eftersom ris är basfödan här och något av det billigaste man kan köpa så klarar man sig inte utan en sån här. Särskilt när du har gjort din första omgång ris i din nyligen införskaffade kokare så kommer du att fråga dig själv hur i helvete du har klarat dig i alla dessa år med bara en kastrull.


Tack och lov så fick jag hjälp av en av lärarna med att översätta bruksanvisningen så jag kunde använda den och nu så går den varm var och varannan dag. Det här är definitivt en souvenir som jag kommer att skicka hem när återfärden börjar närma sig. Jag hoppas att jag kan skaffa nån slags konverterings-grej som jag kan sätta på sladden så att jag kan använda den i sverige.


I söndags blev jag dessutom bjuden på restaurang av Michiko, hennes man och Ryoko, Motokos syster. Vi åt bland mycket annat en gryta som bland annat innehöll fugu, alltså blåsfisk. Just det, den där livsfarliga maträtten man alltid läser om som serveras på lyxkrogar. Det här var inte riktigt samma sak eftersom just den delen av fisken nog inte användes här. Jag fick i alla fall reda på att fisken tillhör säsongen och kan bara ätas vid den här tiden på året. Gott var det i alla fall.


När vi satt och pratade runt bordet så blev jag dessutom erbjuden att bo ett par dar i Ryokos lägenhet när hon och hennes man är borta under julen. Som jag har berättat tidigare så kommer jag att vara borta ur den här lägenheten eftersom Motoko och Tobbe kommer att bo där under julhelgen. När jag väl är tillbaks från Sapporo så kommer jag att hoppa lite mellan mitt rum på vandrarhemmet och Ryokos lägenhet innan jag den 3:e januari är tillbaks här igen. Kan nog bli ett spännande jullov.

Inga kommentarer: