måndag 10 november 2008

Researrangemang och prov.

Jag har just fixat en resa till Sapporo över julen. Hjälp med detta fick jag av en ny kompis, en kille som jobbar på SakuraHouse kontor som kommer från Hokkaido och som så fort han förstod att jag gillade Sapporo gav mig sitt kort och sa åt mig att ringa upp honom om jag tänkte åka dit. Det var hans lediga dag och allting så jag bad honom rejält om ursäkt för att utnyttja hans vänlighet men det verkade vara okej med honom. Han tänker tydligen spendera större delen av nästa år i Europa så jag har lovat hjälpa honom om han skulle ha vägarna förbi Sverige och Stockholm.
Jag kommer att vara i Sapporo från 20:e december till 26:e december så det blir en vit jul i år. Jag hade egentligen tänkt vara där mellan den 3:e och den 10:e januari men Kenichiro, som min kompis heter, förklarade att dels åker alla japaner iväg för att fira nyåret så att allt blir fullbokat snabbt, dels blir plötsligt resorna mycket dyrare. Han hade fullständigt rätt så jag åker lite tidigare för det rimliga priset 23800 yen, i vilket även ingår första natten på ett hotell.
Jag hade totalt glömt bort att nyåret är den viktiga helgen för japaner, inte julafton. Man lär sig.
Annars går jag väl mest och oroar mig för provet på fredag. Så vitt jag förstått så ska det inte vara så svårt men det är ändå allt vi har gått igenom hittills; grammatik, kana och kanji. Jag försöker låta bli att oroa mig eftersom det här är nåt jag valt själv och eftersom jag vill att det här ska bli ett roligt år men det är en gammal vana som är svår att bli av med. Jag tror att det är nån gammal rest av prestations-ångest som ligger kvar sen skoltiden och som helt plötsligt gör sig påmind. Det betyder att jag för närvarande har lite ont i magen när jag försöker komma ihåg allt som lärarna har försökt trycka i oss den senaste tiden. Dom skojar inte när det kallas intensivkurs. Jag är i alla fall inte den ende som våndas och det kommer antagligen kännas rejält mycket bättre på fredag eftermiddag. Då ska jag börja packa för att flytta in i lägenheten i Shimoigusa. Mer om detta senare.

3 kommentarer:

Gullweig sa...

Hej!
Nu gör jag ett nytt försök att skriva ny text. Den som jag skrivit försvann!
Jag önskar och tror att det kommer att gå bra för dig på fredag.du får tänka, jag kommer att klara det!!!

Härliga beskrivningar som du skriver till oss. Jättekul att läsa. Hemma hos mig har jag Rebecka på besök och Simon som är sju månader. Han kryper runt och har massor av ljud för sig. Han är jättegullig. Rebecka åker hem den 29 nov till Ryssland.

Än en gång lycka till på fredag!
Hälsningar Gullweig

Nadja sa...

Jag ska hålla alla tummar jag har!!! så går det säkert jättebra. tusen kramar

Nadja sa...

Jag ska hålla alla tummar jag har på fredag! Du ska se att det går jättebra!!! Kram