fredag 18 september 2009

Tempelbesök.





Eftersom jag går om den tredje terminen just nu så är det en del saker (förutom grammatik och kanji) som vi tar en gång till och igår på kulturtimmen så var det återigen dags att besöka ett lokalt tempel. Förra gången vi gjorde detta så var det ett tempel alldeles i närheten men den här gången tog vi en lite längre promenad. När jag kom fram så kände jag plötsligt igen mig. Jag har varit här en gång tidigare men då var det mörkt ute och jag var rejält full. I våras så gick jag, Jonathan, hans kompis David och en japansk bekant till dem ut på en krogrunda som slutade i ett ökänt område kallat Golden Gai och för att komma dit så fick man ta en genväg över tempel området. Jag kom ihåg att jag fick höra den kvällen att busungar ofta kunde fly från polisen genom att springa in på tempel området, om det inte var nåt riktigt allvarligt så gick inte polisen in efter dem. Vet inte hur sant det är, men det påminner ju lite om den gamla medeltids traditionen om fristad.
Hur som helst, eftersom man på de här ställena kan köpa amuletter som ska kunna hjälpa för i stort sett allting, så köpte jag mig en som ska kunna hjälpa mig med pluggandet. Jag lär behöva den under den närmaste tiden och även under hösten när jag väl har kommit hem igen.

Inga kommentarer: