onsdag 23 september 2009

Ryo Azumi, manga-ka.


För två somrar sedan så var jag i Tokyo och gick för första gången på Comiket. På ett av alla borden där folk sålde sina egen-tecknade serier såg jag nåt som verkade vara nåt slags fantasy-historia men efter att bläddrat igenom så upptäckte jag att det vara en berättelse om vikingar. I en del av de andra tidningar som låg bredvid så berättade tecknaren, i serieform, om sina resor till olika delar av skandinavien. Det var tydligt att kvinnan som tecknat de här serierna älskade vikingar. Jag pratade lite med tecknaren, som kunde engelska, och köpte ett ex. av varje nummer av tidningarna hon haft med sig och sen fortsatte jag vidare. Eftersom jag tycker det är rätt kul att ha träffat en japansk vikingaentusiast som dessutom är manga-ka (dvs serie tecknare) så har jag hållit kontakten, skickat lite böcker på engelska om vikingar, den svenska serieversionen av Röde Orm, etc. Hon har i sin tur skickat en del av de serier som hon har gjort, bland annat berättelsen om den norske vikinga kungen Olav Tryggvasson i serieform. Eftersom hon frilansar som serietecknare så kan det bli lite olika saker hon gör, för närvarande så jobbar hon på en serieversion av bibeln med början i gamla testamentet. Jag har fått den första boken och den är rätt bra. Eftersom mitt år här snart är slut och det är dags att åka hem så gick vi och fikade igår. Det var intressant att höra hur det är jobba som serietecknare i Japan, det har tydligen vart väldigt stressigt sista tiden för att få boken färdig till deadline. Hon skulle vilja göra mer serier om vikingar särskilt som hon just nu håller på att läsa den japanska översättningen av "Heimskringla", men är man frilansare så får man ta de jobb man får. Det verkar i alla fall som hon ska besöka Stockholm i början av december så jag hoppas kunna ha tid över till att visa runt lite. Hur som helst så var det roligt att sitta ner och prata med en vän som inte bara har samma intresse som en själv utan också jobbar med nåt som jag verkligen tycker om, serier.

Inga kommentarer: