torsdag 12 februari 2009

Dags att kalligrafera!




Så var det dags för kulturtimmen igen. Orsaken till att jag återkommer till det här ständigt tror jag är för att resten av skolveckan är inte särskilt speciell. Vi går igenom den senaste grammatiken och dagens kanji och sen är dan plötsligt slut. Kulturtimmen livar upp lite i vardags rytmen med att vara lite annorlunda och jag tror att vi alla ser fram mot det.


Idag så var det i alla fall kalligrafi som gällde så det var fram med penslar, bläck och papper. Först så fick vi öva vissa särskilda penseldrag och sen fick vi öva oss på att skriva den kanji vi hade valt. Till sist så fick vi måla den på ett papper.


Min består av 2 kanji, den övre som är KAERU som betyder återvända, komma tillbaks och den undre som är KUNI som betyder land. Om man sätter ihop dem som på bilden får man ordet KIKOKU som helt enkelt betyder "att återvända till sitt hemland". Och nej, det är inte en antydan om att jag lider av hemlängtan. Jag är alldeles för upptagen med att plugga, leva snålt och längta till körsbärsblomningen.


Det är förresten min namnteckning skriven med katakana som finns på sidan av pappret alldeles under namnet på vår klass, 2 M 2.

Inga kommentarer: