lördag 6 december 2008

På besök i Odaiba.










Jag håller just nu som bäst på att förbereda mig för det avslutande provet för terminen som vi kommer att ha i slutet på den här veckan och nästa vecka. På torsdag som kommer vi att vara med på en kort intervju på japanska och på fredag ska vi ha ett prov i hörövning. På torsdag nästa vecka så har vi den avslutande delen med grammatik och sen börjar jullovet.
Det har inte blivit så värst mycket inlägg här på sistone, mest beroende på att jag har kommit in i min vardagsrytm vad gäller liv och studier här och det är inte alltid det händer så mycket. En typisk vardag ser ut nånting så här: jag går upp klockan 7.00, käkar frukost och klockan 8.00 åker jag till skolan. Där är jag från 9.00 till 12.50 och sen käkar jag en billig lunch på nåt av ställena kring skolan. Sen åker jag hem eller också tar jag en omväg så jag kan slappna av innan jag kommer hem och börjar plugga. Pluggandet pågår till 21.00 då jag slötittar lite på tv och sen går jag och lägger mig. Låter inte särskilt upphetsande, eller hur? Fast när man tänker efter så är det väl egentligen så här ett normalt liv ser ut, större delen av tiden så gör man det man måste, resten av tiden så gör man det man vill.
Därför passade jag på att åka ut till Odaiba igår och promenera omkring. Odaiba är, så vitt jag förstår, en konstgjord som skapades under det glada 80-talet då japan var på topp. Själv så ville jag mest se mig omkring i förberedelse för årets vinter Comiket som i år är 28:e till 30:e december. Jag passade på att ta lite bilder så ni kan få en uppfattning om hur det ser ut och, ja, de har faktiskt en mindre kopia av frihetsgudinnan där.
Eftersom det inte har blivit så värst mycket pluggande i helgen så är det det som jag ska ägna större delen av dagen åt. Men först ska jag ta en promenad i det vackra vintervädret, med gassande sol och ingen snö.

Inga kommentarer: