söndag 7 december 2008

Dagens boktips: Saint Young Men


De flesta som känner mig hur mycket jag älskar manga (japanska serier) och eftersom jag befinner mig på plats så tar jag naturligtvis chansen att ta en titt på alla titlar som ännu inte har publicerats i väst. Eftersom det inte ständigt händer roliga och intressanta saker här så har jag funderat på att fylla ut inläggen om mina äventyr med lite tips om vad jag läser, eller i alla fall tittar igenom, så bra är jag inte på japanska ännu.

Först ut är i alla fall komedin Saint Young Men. Bästa kompisarna Jesus och Buddha( kända från de stora världsreligionerna kristendomen och buddhismen) slet rätt hårt under förra millenie-skiftet och har därför beslutat sig för att ta lite semester. Sagt och gjort, det båda vännerna hyr en lägenhet i Tokyo och sedan börjar deras äventyr. Det är inte alltid lätt att vara av gudomligt ursprung och försöka leva i en modern storstad. Ni kan ta en titt på serien här.

Favorit-episoden hittills är i bok 2 när Jesus och Buddha firar julafton. Försök föreställa er de här två klädda i tomtedräkter.

Den här serien är helt klart ett bevis på att japanerna har ett väldigt avslappnat förhållande till religion, nåt man kunde önska att fler människor hade. Hur som helst, två böcker har hittills kommit ut och en tredje bok ska komma nån gång efter årsskiftet. Jag kommer absolut att köpa den.

Vi får se när jag skriver nåt mer sånt här inlägg och vad jag väljer då. Den närmaste tiden kommer det nog mestadels bli studier men när jag får det tråkigt härnäst så skriver jag nog nåt mer i stil med det här.

1 kommentar:

tobberei sa...

Tja! Jag har redan visat den serien för Bonniers redaktörer och de var väldigt intresserade. Vi får se om det blir nåt?? Annars håller jag på att skriva lite info. om kyara-ben och sånt för Shojo Stars. Det är jättekul att vara med tidningen!