torsdag 18 december 2008

Fuyu Yasumi!! (Jullov)




Ja hörni, då är det bara en dag kvar tills tre veckor ledigt börjar och jag börjar det hela med att sticka till Sapporo i Hokkaido (norra Japan) i nästan en vecka. Den här sista veckan har vi haft fullt upp. Eftersom vi hade ett prov igår så här i slutet av terminen så har jag pluggat som en tokig de senaste dagarna och insett lite försent att mycket av det jag skulle kunna hade jag kunnat läsa in mycket tidigare. Efterklok som alltid. I vilket fall som helst så känns det som det gick bra, jag lyckades skriva svar på allting, till och med en uppgift som jag trodde att jag inte skulle klara av. Allt det här tycks funka på pappret men det veti fan om jag skulle klara av att hålla en konversation.


För det fick vi pröva på idag. Vi hade nämligen det de i skolan kallar "Free-Talk", när vanligt folk får komma till skolan och prata med oss stackare så vi kan öva upp våra språkkunskaper. Det var visst frivilligt att vara där så hela klassen var inte där. Det var nog lika bra eftersom det bara var tre personer som kom för att prata med oss. De var alla tjejer, 2 gick tydligen på universitet men den tredje var lite äldre och hon var riktigt kul. Hon hade tydligen rest världen runt och hade inga som helst problem med att prata med oss medans de två andra var lite mer reserverade. På det hela taget var det rätt kul men ändå rätt dåligt för självförtroendet. Så fort som jag ska upp till bevis och försöka använda det lilla som ändå fastnat så verkar det vara som bortblåst. Jag får väl göra som min kompis Reiko tipsar om, gå ut och dricka öl på nån krog eftersom alkohol är känt för att vara avslappnande så oron försvinner och tungans tyglar lossnar. Så fort som jag får nästa försändelse från CSN så ska jag pröva på det.


Så, imorgon sista skoldagen och på kvällen avslutningsfest med tillhörande alkohol som lärarna, trot eller ej, bjuder på. Men det ska tydligen vara i begränsad mängd så det gäller att vara i tid. Jag ska se om jag hinner skriva nåt om det innan jag sticker på lördag.


För det är nämligen så att jag lämnar datorn här när jag åker till Sapporo och eftersom jag kommer att bo nån annanstans några dagar innan jag kommer tillbaks till lägenheten 3:e januari så kanske det dröjer ett tag innan jag gör nåt mer inlägg. Jag kanske lånar en dator i Sapporo eller kanske tittar in på internet-cafe så ni får vara beredda på att det kanske blir ett inlägg utan Å, Ä eller Ö. Så för att få lite julstämning så har jag återigen tagit med en bild på min grannes julutsmyckning. Som ni kan se har han faktiskt lyckats få med ännu mer figurer, det är nästan så att jag tycker att han borde få ett pris eller nåt.

Inga kommentarer: