söndag 19 oktober 2008

Utflykt.











Så, efter att ha sett lite för mycket betong och oroat mig alldeles för mycket över pengar så behövde jag komma ifrån stan en stund. Jag bestämde mig för Kamakura, tråkigt nog för att det var billigast att ta sig dit. Eftersom hösten än så länge känns som sommar för en svensk så var det riktigt skönt att få se lite natur och grönska. Jag passade på att se några av de större templen och tog en fika vid toppen av en lång trappa från ett annat tempel. Kamakura är faktiskt packat med tempel så man orkar knappast med allihop om man inte tar en hel helg på sig.




Enligt min turistguide så kan man ta spårvagnen från Kamakura Station för att komma till den maffiga buddha-statyn i brons som finns i området. Det här gjorde jag för 2 år sedan så jag fortsatte fram till Enoshima istället. Det här är ett ställe där man ska hänga under sommaren, långa sandstränder och så självaste Enoshima, en stor klippö 300 meter från stranden. Ön förbinds med fastlandet via en bro och medans skymningen föll när jag gick över bron så glömde jag, åtminstone tillfälligt, mina bekymmer. Som avslutning tog jag en öl på en lokal restaurang innan jag gav mig av hemåt.

Inga kommentarer: