måndag 13 oktober 2008

Ledig måndag!





























Just det! Den här måndag är det ledigt för alla studenter eftersom det är en nationell lovdag, så det har vart tre dagar ledigt nu och skolan börjar imorgon. Jag har under de här dagarna köpt en riskokare efter att ha fått information av en av lärarna om var det är billigast ( Bic Camera, for all your needs). Jag har sen fortsatt med att i fredags gå ut på en brittisk pub och supa ner mig. Det blev inte bättre av att jag fick låna ett medlemskort av en trevlig amerikanare och därför kunde köpa ölen billigare. Som pricken över i så blev jag bjuden på kvällens sista pint av en norsk pilot som tyckte det var kul att träffa en annan skandinav.







I det tillstånd av bakfylla som jag befann mig på lördagen så passade jag på att leta reda på var den lägenhet som jag ska bo i från januari och framåt ligger. Det gick rätt lätt men eftersom jag inte är 100 % säker på att det var den så tog jag inget foto, det får bli senare.







Söndagen däremot blev mer livad. Jag hade sett i en engelskspråkig nyhetstidning på skolan att det skulle vara en festival i ett buddistiskt tempel i en förort till tokyo. Festivaler hör sommaren till och en festival under hösten är ovanligt så naturligtvis åkte jag dit. Bilderna som följer visar promenaden till templet och även templet självt innan solen helt gick ner.







Jag bör kanske berätta att en festival i Japan är rätt livad. Stånd där man kan köpa massor av mat och dricka, både sprit och annat, står längs med alla gatorna. Jag blev verkligen förvånad över hur stort det här var för folk som bodde i närheten, det måste ha varit tusentals människor där. När jag väl gick därifrån så var det bara att låta sig dras med av strömmen och det tog över en timme innan jag kom fram till tågstationen. Glada, mätta och fulla människor överallt. Så ska en religiös högtid firas!







Inga kommentarer: