onsdag 8 oktober 2008

Skolstart!!




Det har hänt lite sen sist. I måndags gick jag till det lokala kommunkontoret i Shinjuku och lämnade in min ansökan om alien registration card som jag kan hämta om 3 veckor. Det här ska underlätta livet lite för mig här i Japan eftersom jag med det kan skaffa mobiltelefon, söka jobb etc, etc. Jag har i samma veva fått ett papper av samma myndigheter so jag kan använda som ett provisoriskt kort tills det riktiga kommer.


Igår så hade vi dessutom orienteringsdag på skolan då vi blev presenterade för lärarna och för varandra. Allt som allt så är vi 14 svenskar här, vi var 15 men en stackare fick tydligen stornojan strax efter att han kom hit och stack hem igen. Den enda gruppen utlänningar som är talrikare än vi är koreanerna.


Över lag så verkar det vara ett kul gäng som man har hamnat i och det ska bli kul att se om vi kan göra nåt utanför skolan också. Ett par av grabbarna har redan snackat om att försöka dra ihop folk och gå och besöka ett varmt bad.


Första skoldagen idag gick mest ut på att gå igenom de absoluta grunderna och man fick verkligen se vilken skillnad det var mellan en del av oss. Enligt dem som redan har gått här ett år så är det bara att räkna med och bara man pluggar regelbundet (minst 2 timmar om dan säger dom) så lär man sig mer än man tror. Vi hade i alla fall en extremt rolig och charmig lärarinna idag, Noguchi-sensei, som var väldigt pedagogisk, så min nervositet över vad jag har gett mig in på börjar lägga sig.


Jag besökte Akihabara för att se om jag kunde hitta nån bra och helst billig riskokare. Det är nämligen så att den japanska yenen tycks fortsätta stiga i värde som en raket och jag håller på att bli lite orolig. Jag vet att jag kan klara av de här 3 månaderna innan nästa CSN-pengar kommer och jag flyttar till mitt billigare boende men då får det bli till att skära ner på saker och ting. Jag hade hoppats kunna besöka Sapporo under de 3 veckors jullov som vi kommer att få men då får yenen först sjunka rejält. På knappt en månad har den gått upp mer än 1000 spänn! Jag får helt enkelt hoppas på att ordspråket "Upp som en sol, ner som en pannkaka" stämmer i det här fallet. Jag köpte förresten inte riskokaren, jag tror jag tittar runt lite först och ser om det finns bättre priser på andra ställen.


Jag har inte tagit nån bild på de senaste dagarna för det har varit rejält regnigt så det får bli ett par bilder som jag tog i helgen från Shinjuku-gyoen, den närmaste parken.

Inga kommentarer: