lördag 4 oktober 2008

På plats!







Det har varit ett par kaotiska dagar sen jag komhit. Jag hade i alla fall sällskap på flyget med min gamle kompis Staffan som jobbar på Staffars serier. Han skulle till Sapporo så vi hade sällskap så långt som till Osaka innan vi gick åt varsitt håll. När jag väl hade stigit av på Haneda-flygplatsen i Tokyo och sen tagit mig in till stan med en av deras limousinebussar så gick det inte bättre än att jag gick vilse i shinjuku. Klockan var 18.00 på kvällen och det var kolsvart överallt så det gick lätt. Till slut så lyckades jag med hjälp av ett par vänliga butiksinnehavare, hitta kontoret innan de stängde för kvällen. Sedan skriva kontrakt, få nyckel och få en betydligt bättre karta än den första så jag lyckades hitta rätt direkt och avsluta med att kollapsa på futonen, uppskakad och utmattad och undrandes vad fan jag har gett mig in på.



De senaste dagarna har mest gått åt till att undersöka min omgivning, pröva på lokala matställen och köpa på mig lite behövliga småsaker. Det kommer att ta tid att vänja sig vid de folkmängder som hänger runt shinjuku. Naturligtvis glömde jag ta en bild på kaoset, men har ni nånsin sett en dokumentär om japan där man visar folkmassorna i stan så har ni en rätt bra bild. Det är också rätt varmt här, varmare än det var i sverige i somras så det är också lite av en omställning.



Igår kände jag i alla fall att jag behövde något av en omställning så jag åkte till Harajuku och besökte Yoyogi-parken för att få lite grönska också. Det var rätt skönt att promenera i nåt som åtminstone liknade en skog och jag fick dessutom en kul överraskning vid ett ställe. På en plats i parken har man ställt upp Saketunnor som har kommit från hela japan och är tillägnade templet i parken. Jag har sett det här tidigare men vad som var nytt var att nu hade man satt upp en likadan ställning tvärs över vägen men med tunnor fyllda med bourgogne-viner från frankrike. Skylten bredvid berättade att det här var ett slags vänskapsbevis och att vinerna också är tillägnade templet.



Den här dan avslutades med att jag gick ut och åt sushi för första gången sen jag landat här.

1 kommentar:

mamma sa...

Hej! Vi ser fram emot mer intressanta upplevelser.

Mamma