torsdag 16 oktober 2008

Allvaret börjar.




Hoppas ni inte tyckte det där lät alltför deprimerande men faktum är att igår hade vi vårt första prov. Jag vill inte skryta men jag gjorde rätt bra ifrån mig, 96 rätt av 100. Provet var inte särskilt svårt men det känns ändå som en rätt positiv knuff i ryggen att ha lyckats så bra.


Det kan behövas just nu eftersom en titt på forex idag visade att inget har förbättrat rent ekonomiskt, däremot har det blivit mycket sämre. Jag ska försöka förklara. När jag fick reda på om min lägenhet i shinjuku för ca en månad sedan var det japanska månadspriset, 99000 yen, 5800 kr. När jag satte mig på planet till japan var den ekonomiska krisen i full gång så när jag checkade in var månadspriset plötsligt 6300 kr. Och så där har det fortsatt. I lördags var priset 7300 kr så ni kan förstå att jag kände mig lättad när jag igår såg att det hade sjunkit till ca 6900 kr. Det höll i sig till idag då jag såg att nu är det plötsligt uppe i 7500 kr! Jag kan bara hoppas på att det slutar att hoppa upp och ner och verkligen går ner på de 2 veckor som jag har innan det blir dags för betalandet av nästa månadshyra. Det har blivit lita väl mycket prat om pengar så nu slutar jag med det för idag.


Jag har tagit ett foto på mina svenska skolkompisar men av nån anledning hade inte datorn nån lust att ta emot det så jag får försöka imorgon. Håll tillgodo med ett par bilder från Ueno-parken som jag tog i söndags.

1 kommentar:

Gullweig sa...

Hej!
Härligt att du lyckades så bra på provet. Det är välbehövligt att få en bra start! Grattis!

Det är med stort intresse jag följer dina berättelser. Mycket spännande!Du står inför en verklig utmaning med att lära dig ett språk, träffa nya människor och en ny miljö.Då är det bra att du har ett år på dig.Jag önskar dig all lycka.

Igår så bokade jag min resa till Indien. Jag åker till Bombay den 21 feb och jag längtar redan dit.

Hösten är så vacker med alla sina färger. Nu på lördagmorgon så skiner solen jag njuter av att vara ledig.senare i eftermiddag kommer Hasse till mig och vi ska laga lite mat och se en film, vi hinner nog med en höstpromenad.

Hälsningar Gullweig