tisdag 23 juni 2009

GUNDAM!!



































































Den riktiga anledningen till varför jag ville åka ut hit igår var för att ta en titt på gundam statyn. Det är i år trettio-års jubileum av den här i Japan mycket populära, tecknade sci-fi serien och därför byggs den här statyn upp. Den är dessutom i naturlig storlek, dvs 18 meter hög. Jag skulle nog kunna en skriva en lång, ingående artikel om vad gundam är men eftersom jag inte vill tråka ut alla så kan ni som är nyfikna ta en titt här. Om man ska göra nåt slags jämförelse mellan öst och väst för att beskriva dess popularitet så kanske man kan säga att Gundam är för japanerna vad Star Trek är för amerikanerna. Även om inte alla har sett den så känner de flesta till den och de riktiga fansen kan vara rejält inbitna. Enligt min mening så är den statyn ett gundam fans våta dröm och jag får väl erkänna att jag har börjat gilla den här serien rätt mycket. Det officiella datumet för när den ska vara färdig är 11/7 och sen ska den stå där i nästan två månader innan den tas ner. Ni kan en titt på deras hemsida, men tyvärr är den bara på japanska. Om ni vill se statyn så står den i Shiokaze parken på Odaiba och lättaste sättet att ta sig dit är att åka Yurikamome linjen och gå av vid station Daiba, sen är det promenad avstånd. Om ni är i Tokyo under sommaren och vill se nåt lite annorlunda, åk hit vetja.

Inga kommentarer: