fredag 19 juni 2009

Äntligen över (för den här gången).







Så i onsdags så hade vi äntligen det stora provet som tog upp grammatik från alla tre terminerna hittills. Det var en pärs kan jag lova. Ingen sömn dagarna innan, inte så mycket på grund av studier som nervositet över hur det skulle gå. Nu är det i alla fall över och jag behöver inte oroa mig för nåt mer prov förrän i slutet av juli. Just det, det är snart juli, vi är redan där. Det är knappt tre månader kvar till mitt studieår här i Japan är över och det känns som tiden bara har rusat iväg. Jag önskat verkligen att tiden och pengarna räckte till att resa omkring och se mer av Japan, men jag får helt enkelt återvända som turist nästa gång och se och göra allt det som jag inte kan göra nu.



Fast vi gör ju i och för sig rätt mycket kul grejer med skolan. I går så åkte flera av skolans klasser över till NHK i harajuku. NHK är motsvarigheten till SVT men de hade en betydligt mer besökarvänlig byggnad för turister. Tydligen var det nåt slags utflyktsdag för det var massor av elever från japanska skolor där också. Man fick pröva på en del roliga prylar, t ex jag och en tjej i klassen fick pröva på att dubba tecknad film och en annan svensk i klassen bredvid fick pröva på att vara nyhetsuppläsare. Man fick se en utställning som visade alla de historiska dramer de har gjort för tv genom åren och det är många, samurajer är alltid populärt här. Innan jag gick så hann jag dessutom ta en bild på NHK's officiella maskot, Domo-kun. Glad midsommar på er förresten.

Inga kommentarer: