onsdag 29 april 2009

Takao-san, återkomsten.

























































































































Igår började Golden Week vilket är en av de större ledigheterna här i japan. Folk är lediga i ungefär en vecka och passar på att åka iväg nånstans så hotellrum landet över är oftast fullbokade långt i förväg. Eftersom jag inte har råd med såna extravaganser så får jag hålla mig närmare stan så igår besökte jag ett ställe jag inte varit på sen i höstas, berget Takao. Det märks att våren är i full fart här, som ni kan se på bilderna är det grönt överallt. Det är dessutom en populär plats att åka till eftersom det ligger så nära Tokyo, knappt 50 minuter med tåg från Shinjuku, så det är rätt mycket folk som man får trängas med. Det var ändå värt det för jag har börjat tröttna lite på all betong och på att vara inträngd mellan alla byggnader här i stan. Att få se lite grönska och natur är verkligen inte fy skam. Jag ska kanske förklara den sista bilden. Eftersom det snart är Pojkarnas dag här i Japan så brukar man hänga upp så kallade "streamers"( har naturligtvis glömt vad det heter på svenska) utanför huset, målade så att de ska föreställa färgglada karpar, eller koi som de kallas här. Eftersom koi, precis som laxar, ofta simmar motströms så ska de symbolisera styrka i motgång. Eftersom vinden dog just när jag skulle ta bilden så blev det lite si och så med den saken. Men det var i alla fall skönt att komma utanför stan och se saker och ting lite från ovan.

1 kommentar:

Åsa Ekström sa...

Ha ha jag kommenterar på en massa inlägg i efterhand! Men dyrkar takao! Reste dit ensam och hade en meditativ promead uppför berget och när jag stannade för matsäck kom en trast och satte sig på min sko. Allt som fattades var att den skulle brista ut i sång med några rådjur som kör, i bästa disneystil.