fredag 2 oktober 2009

Sista skoldagen (snyft!).


















Så var det då dags, den sista skoldagen har kommit och det är faktiskt över. Ett års studier har slutat och det är dags att ta farväl av skolan, dess personal och de kompisar jag har fått under året. För 6 månader sen så pratade jag med en svensk på skolan som just hade avslutat sitt studieår och skulle hem och han sa att det är svårt att förstå hur ett år har kunnat gå så fort. Just nu kan jag bara hålla med honom.
Den här sista dagen så satte vi oss ner med Kawakita-sensei och fick en och en gå igenom proven vi just gjort. Vi pratade om vad vi var bra på och vad vi nog behövde jobba lite mer med samt naturligtvis om vi hade klarat proven så vi kunde gå upp en nivå. Den här gången klarade jag det galant. Det betyder kanske inte så mycket eftersom jag ändå ska hem men jag ville ändå visa för mig själv att jag skulle kunna klara det. Jag kommer verkligen sakna Kawakita-sensei, bättre lärare tror jag faktiskt inte jag har stött på tidigare. Jag måste nog säga att jag det gäller även personalen på skolan som har hjälpt oss och stöttat oss och gett oss all den hjälp vi har behövt. Det här är verkligen en skola att rekommendera.
Men trots att jag nu tagit ett sorgset farväl av skolan så var inte fredagen över för det. Kazuya, som jag och Patricia har hängt med en del de sista månaderna, hade bestämt sig för att fixa ett farväl-party för mig på en izakaya i shinjuku. Trots att det inte dök upp så många så hade vi det riktigt kul. När jag tänker efter så var det nog lika bra att det inte dök upp så många, eftersom det gjorde det lite lättare att prata med folk. Eftersom jag känner folk från flera olika klasser så var det en del folk som träffade varandra för första gången och vi pratade med en blandning av svenska, engelska och japanska. Jonathan hade även med sig en kompis som var på besök och som hade kommit samma dag. Hon var något jetlaggad men hon fick sig ett väldigt vänligt mottagande. Tydligen första gången hon är i Japan så jag tror hon ett rätt bra första intryck.
När mina föräldrar hälsade på i våras så hade de med sig en souvenir som de tyckte kunde vara en bra present till nån av mina kompisar, en skärmmössa som det står "SVERIGE" på och som även har de tre kronorna. Den har legat och skräpat här i lägenheten ett tag och jag har väl inte riktigt vetat vad jag ska göra av den men igår så kom jag på att det vore den perfekt presenten för Kazuya. Han är en väldigt bra vän och han tycker om att resa och att hänga med oss utlänningar så han har förtjänat den.
Till sist var vi tvungna att gå och det här avskedet kändes värre men så är det. Tack och lov för internet, dels så har jag mail-adresser till flera av mina kompisar men jag har framförallt upptäckt hur användbart facebook är när det gäller att hålla kontakten med folk långt borta. Jag ser fram mot att lära mig hur man använder facebook bättre, lägga upp filmer, bilder etc. när jag kommer tillbaks så jag kan hålla reda på vad folk har för sig, var de nu råkar vara. Det har varit ett fantastiskt år och jag ångrar ingenting!

Inga kommentarer: